Cekik by Ridhwan Saidi | Fixi Review

Assalamualaikum and hi earthling!
Harini aku nak buat review novel dari Buku Fixi which is Cekik by Ridhwan Saidi. Sebenarnya this is not my very first Buku Fixi. My first Buku Fixi was Asrama by Muhammad Fatrim. Idk macam mana boleh terjebak dalam dunia Fixi but sumpah all their books memang menarik and min- f**k gila. Lepas je baca Asrama tu, aku terus dah tak baca novel yang tebal tebal nak mampus tu hahaha. Actually aku suka cara penceritaan novel Fixi yang lebih terbuka gaya bahasanya cuma macam tak beberapa nak sesuai untuk budak yang bawah 18+ tahun. Lagi-lagi untuk budak zaman now yang terlampau matang and terlampau bebas batas pergaulannya tu, speak of this im scared okay dengan gaya diorang membesar nowadays haha.
Okay back to the main topic, sebenarnya buku ni adalah cetakan semula for PBAKL 2020 and as i know novel ni sudah pun dihentikan cetakannya. First cetakan novel ni was on 2011. Hampir sedekad dah usia novel ni from the first cetakan ye gais. Oh aku beli ni dalam satu package which is 3 buku RM50 and berbaloi sebab dapat tote bag as free gift. The tote bag comel weih, serious talk. So other 2 books yang aku purchased were Ponteng by Mim Jamil and Kelabu by Nadia Khan (going to review soon). The reason why aku pilih Cekik sebab ada yang suggest suruh baca sebab dia kata best and this was his first Buku Fixi and others two memang aku lama nak beli tapi tak terbeli-beli eheh. By the way, I have a lot of (still countable) Buku Fixi collection tau.

Tote bag yang I got when purchasing the package.
Dalam cerita ni Warith merupakan watak utama. Seorang remaja lelaki yang berumur 16 tahun ketika menerima berita tentang kematian bapanya. Korang rasa bapa dia meninggal sebab apa? At first aku just anggap bapa dia as mati sebabkan usia, dah tua. Tapi bila dah baca tu kita tahu cerita sebenarnya eheh. Actually bapa kepada si Warith ni seorang tok imam dekat surau kampung. Tapi siapa sangka seorang tok imam boleh terpesong dan terpengaruh dengan seks luar tabii. Syed merupakan bapa kepada Warith. Syed yang menyimpan beribu cerita dah rahsia yang bila mana pada hujung penceritaan novel ni akhirnya terbongkar siapa sebenarnya Syed ni and siapa pula Zaid?
Zaid adalah jeng jeng jeng... Zaid seorang pemuda yang berusia 44 tahun sewaktu mabuk bercinta bersama Suria. Suria yang berusia 14 tahun adalah seorang perempuan bandar yang dihantar oleh ibubapanya untuk bercuti di kampung untuk meneman neneknya. Apa sebenarnya yang berlaku antara Zaid dan Sue? Jarak umur antara mereka begitu jauh dan siapa sangka niat sebenar Zaid terhadap Sue. Dekat sini banyak sangat penulis twistkan watak. Tapi still boleh faham lagi and so far cerita ni tak terlalu berat. Overall okay cuma bagi aku little bit boring sebab banyak penceritaan tentang falsafah seni. Aku banyak skip part penceritaan falsafah seni yang tak menarik minat aku untuk membaca.
Aku suka baca part Suria flashback balik tentang kisah kehidupan dia waktu dekat sekolah. Syok dan kelakar pun ada haha and how she meet Anton. Then the relationship between Anton with her friend and sampaikan Anton dengan kawan si Suria ni dah bercinta sama. Padahal niat si Anton nak tackle si Ria. Kenakalan Suria dan kawan-kawannya buatkan kita terikut sekali kenangkan zaman sekolah. Bertapa indahnya memori tika dulu kan?
Kesimpulan: This book mungkin akan memeningkan certain readers but at same time mudah juga nak faham jalan cerita dia. So rate I untuk this book is:



Comments

  1. hii my first fixi novel was Murtad. A bit cliche here and there, tapi all in all saya suka sgt novel tu. Punya smgt nk try baca fixi smpai beli trilogi terus.. Novel yg awak review ni mcm menarik jugak sbnrnya.. sbb review awak ni, saya nk try intai pengarang buku ni punya karya. Thanks for sharing your review.. =)

    ReplyDelete
  2. i never read fixi book , can suggest me which book should i read for beginner ? ^^

    ReplyDelete

Post a Comment